Τα Έπη του Ομήρου: Ληξιαρχική Πράξη Γέννησης του Ανθρωπισμού
Η έννοια του "ανθρωπισμού" δεν έχει την καταγωγή της, όπως νομίζουν αρκετοί, ούτε στον August Comte ούτε στην σχολαστική φιλοσοφία του Μεσαίωνα και τον Θωμά τον Ακινάτη. Η έννοια "ανθρωπισμός" συναντάται για πρώτη φορά στον Διογένη το Λαέρτιο: <<Οι μεν γαρ χρημάτων, οι δε ανθρωπισμού δέονται>> (ΙΙ, 70). Ανθρωπισμός στην ελληνική αντίληψη σήμαινε την ενότητα του ανθρώπινου γένους με διακριτό το σύνολο από τα γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν την ανθρώπινη ουσία σε σχέση με τα γειτονικά είδη ζωής που δεν εμφορούνται από τον λόγο. Μέσα από το ορθολογικό συλλογικό άτομο και τον όντως πολίτη προβάλλει τόσο ο καθημερινός όσο και ο οικουμενικός άνθρωπος.
Ο Πρίαμος προσέρχεται στην σκηνή του Αχιλλέα Ζητώντας να πάρει το σώμα του Έκτορα |
α. ο άνθρωπος διακρίνεται οντολογικά και ποιοτικά σε σχέση με τα άλλα είδη ζωής του κόσμου επειδή είναι το μόνο ον που έχει τη δυνατότητα να εξίσταται από τον εαυτό του, από τη φυσική του διανοητική κατάσταση και να αρθρώνει λόγο για τα όντα, να μελετά και να αφηγείται τον τρόπο ύπαρξης όλων των όντων.
Μυθολογική σκηνή |
β. ο άνθρωπος για πρώτη φορά αυτονομείται από οποιαδήποτε μορφή ανορθολογικής εξουσιαστικής αυθεντίας, και την θεϊκή και την ηρωική. Ο άνθρωπος πλέον είναι ίσος με τους ήρωες και τους θεούς και τυγχάνει ισότιμης μεταχείρισης μέσα στην κοινωνία.
γ. ο άνθρωπος χειραφετείται για πρώτη φορά από την καταναγκαστική κολεκτιβιστική κοινωνία και συγκροτείται ως άτομο σκεπτόμενο και έχει τη δυνατότητα να διακρίνεται για την ιδιαίτερη προσωπικότητά του κομίζοντας μια αυτόνομη ταυτότητα διακριτή από το την κοινωνία. Άρα, έχουμε μια κοσμοϊστορική πρωτοφανή αλλαγή για το ανθρώπινο είδος, την γέννηση για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία της ατομικότητας, όχι με την νεωτερική έννοια. Πρόκειται για τη συγκρότηση του συλλογικού ατόμου.
Η τριπλή αυτή απελευθέρωση ορίζει τις προϋποθέσεις για τον καθορισμό ενός άλλου ποιητικού και ολοκληρωμένου ανθρωπιστικού πολιτισμού.
Ο Όμηρος κατέστησε για πρώτη φορά στην ιστορία πρωταγωνιστή τον άνθρωπο ( ενώ μέχρι τότε κυριαρχούσαν αποκλειστικά οι θεοί, οι ήρωες, οι ιερείς και οι μάντεις) κομίζοντας μια νέα ανθρωπολογική εσωτερική λειτουργία, εγκαινιάζοντας την ψυχολογική ταυτότητα κάθε ανθρώπινης πράξης που αναδεικνύει αθέατες πλευρές του ανθρώπινου είναι και συνειδέναι. Ο Όμηρος πραγματικά συνέχισε το έργο που είχε επιτελέσει μυθολογικά την παλιότερη εποχή ο Προμηθέας, που ήταν ο πρώτος αρνητής της συγκεντρωτικής εξουσίας των θεών. Ο Όμηρος αφαίρεσε την ηθική και ουσιαστική εξουσία που ασκούσαν οι θεοί στους ανθρώπους και την έδωσε στους ίδιους τους ανθρώπους.
Μέσα από τους πρώτους στίχους της Α' ραψωδίας της Ιλιάδας διακηρύσσεται η κυριαρχία του ψυχολογικού ανθρώπου: μήνις Αχιλλέα, χόλος Απόλλωνα, θυμός Αγαμέμνονα. Η συμπεριφορά προέρχεται από την ψυχική κατάσταση, από τον ψυχισμό του ανθρώπου που έχει ως πηγή το θυμικό του. Ζητούμενο στην Ιλιάδα είναι η θεραπεία μιας ψυχικής διαταραχής, η κατάσβεση του θυμού.
Η αρπαγή της Ελένης |
Ας σκεφτούμε ότι η Ιλιάδα έχει βάση και νοηματική δομή τέτοια που συλλαμβάνει τον ιστορικό και κοινωνικό ρου των προομηρικών χρόνων. Στην Α΄ ραψωδία δεν έχουμε καν εισέλθει σε κάποιο ιστορικό επίπεδο. Πρόκειται για μια ψυχολογική περιγραφή του ανθρώπινου βάθους των συναισθημάτων που σοβούν ανεξέλεγκτα στο εσωτερικό του ανθρώπινου "συνειδέναι". Στην ουσία ο Όμηρος αποπειράται να φωτίσει το ανεξιχνίαστο αβυσσαλέο θυμικό που χαρακτηρίζει την ανθρώπινη οντότητα. Το εγχείρημα του Ομήρου είναι μεγαλοφυές, γιατί εξωτερικεύει, δημοσιοποιεί και αναλύει στον κοινωνικό ορίζοντα έναν ολόκληρο εσωτερικό κόσμο μεστό από αινιγματώδεις και ασαφείς πτυχές της ανθρώπινης συνείδησης που λειτουργούσαν ανασταλτικά για την ενεργοποίηση του λόγου.
«Ο Οδυσσέας στην αυλή του Αλκινόου». Ζωγραφικός πίνακας (1813-1815) του Francesco Hayez. |
Η τιμή του ανθρώπου από άνθρωπο και η επακόλουθη ανιδιοτελής φιλία που προτάσσονται μέσα από τα γεγονότα και τις πράξεις των ομηρικών επών ως αρεταϊκά ιδανικά αποτέλεσαν τη ληξιαρχική πράξη γέννησης του ανθρωπισμού.