Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Μύθος στη
γλώσσα μας
σημαίνει μια μη
πραγματική ή
αλληγορική
διήγηση. Αυτή
η διήγηση
χαρακτηρίζεται
από μια παντελή
έλλειψη
ελέγχου των
παραστάσεων
με την
πραγματικότητα. Οι
έννοιες που
βρίσκονται στη
βάση των
μυθικών
παραστάσεων
δεν
επαληθεύονται
με την εμπειρία
και δεν
κατανοούνται.
Μυθικές
παραστάσεις
υπάρχουν, από τότε που
υπάρχουν
άνθρωποιΕίναι
δύσκολο να
προσδιορίσει
κανείς χρονικά
την εποχή που
χαρακτηρίζεται
μυθικήΟι πρώτες
γραπτές
μυθικές
παραστάσεις, που έχουν
διασωθεί, ανάγονται
στον 'Ομηρο και
τον ΗσίοδοΑυτοί δίδαξαν
για την καταγωγή
των θεών (θεογονίες) και
τη γένεση
του κόσμου (κοσμογονίες), για τη ζωή και
τους ανθρώπουςΣύμφωνα
με τη μυθολογία, που
περιέχεται στα
έπη του Ομήρου (στο 800 π.Χ.)
Ιλιάδα και Οδύσσεια, οι
αιτίες για όλο
το γίγνεσθαι
βρίσκονται
στις θεότητες
της θάλασσας
Ωκεανό και
Τηθύ, όπως και στο
νερόΚαι
η ιστορία είναι, σύμφωνα
με την
παρουσίαση του
Ομήρου, προϊόν
της θεϊκής θέλησηςΌχι
μόνο
ένας θεός, αλλά ένας μεγάλος
αριθμός από
θεούς λαμβάνει
μέρος στην
ιστορίαΗ Μοίρα
σημαίνει
μυστικές
δυνάμεις, που
ενεργούν
παρασκηνιακάΌμως
η
τελευταία
πρόθεση της
Μοίρας δεν
εξιχνιάζεται
στον Όμηρο. Παραμένει
κρυμμένη στο
σκοτάδι.
Έτσι για
τον Αγαμέμνονα
ο Δίας και η
Μοίρα είναι
υπεύθυνοι για
τη βίαιη συμπεριφορά
του προς τον
Αχιλλέα. Οι θεοί του
Ομήρου είναι
αδιάφοροι σε
θέματα ηθικής. Η ίδια η Αθηνά, που
αποτρέπει τον
Αχιλλέα από το
θανάσιμο
χτύπημα, προωθεί
με τον
ετοιμοθάνατο 'Εκτορα ένα
ύπουλο
παιχνίδι
παραπλάνησης. Ακόμη και οι
θεοί
συμπεριφέρονται
άδικα. Οι πράξεις του
ανθρώπου, μολονότι
εξαρτώνται
από τους θεούς
και τη Μοίρα, καθορίζονται
και από σύνεση
και σκέψη. Η
λέξη «Λόγος»
εμφανίζεται σε
δυο θέσεις αλλά
με το νόημα
λέξη, ομιλία. Ο
ομηρικός
κόσμος των θεών
είναι μια
ποιοτικά
αριστοκρατική
συλλογή από το
πάνθεον του
πιστεύω του
λαού,
όπως
μαρτυρούν οι
ύμνοι στους
παλαιούς θεούς.
Ανάλογα
επικρατεί μια
ευγενής-αριστοκρατική
τάξη στην
κοινωνία των
θεών. Το δίκαιο
βρίσκεται
πάντοτε με το
μέρος του πιο
δυνατού. Η δικαιοσύνη
βρίσκεται σε
στενή σχέση με
την ευσέβεια που σημαίνει
την προσπάθεια
να αρέσεις
στους θεούς.
Ο
συνδυασμός της
αρετής με βία
είναι
χαρακτηριστικό
για την Ιλιάδα, όπως
ο συνδυασμός
της σκέψης με
λογική για την
Οδύσσεια. Ικανοί άνδρες
μπορούν να κερδίσουν
μια πλούσια
γυναίκα. Αρετή γενικά
σημαίνει
αξιοσύνη.
Στην
κοσμογονία του
Ησιόδου
γίνεται πρώτα
το χάος, μετά η Γη
και το σκοτάδι. Σε όλη τη
διαδικασία ο «Έρως»
παίζει ένα
σημαντικό ρόλο .
Η
παρουσίαση των
θεών στον
Ησίοδο είναι εντελώς
διαφορετική
από εκείνη του
Ομήρου. Ενώ
στον Όμηρο, δυνάμεις όπως
Μοίρα και Άτη
έχουν
μεγαλύτερη
βαρύτητα από
τους θεούς του
Ολύμπου,
στον
Ησίοδο
παρουσιάζονται
οι θεοί ως
κοσμικές και
ηθικές δuνάμεις, των
οποίων δημιούργημα
είναι και ο
ίδιος ο
άνθρωπος, ο
οποίος και
αισθάνεται σαν
δούλος τους. Στα
ζώα επικρατεί η
βία.
Στους ανθρώπους
πρέπει να
επικρατεί το
δίκαιο. Τους βιασμούς
μπορούν οι άνθρωποι
να αποφύγουν
μόνο με την
εργασία.
Η αντίληψη
της ζωής στον
Ησίοδο δεν
είναι καθόλου
αισιόδοξη. Η
δημιουργία του
θηλυκού
εκλαμβάνεται
ως τιμωρία του
Δία στους
ανθρώπους
πιθανόν για την
κλοπή της
φωτιάς από τον
Προμηθέα. Έτσι ήρθε η
δυστυχία στη γη.
Η έννοια
της σοφίας έχει
στον Όμηρο και
τον Ησίοδο την
ίδια σημασία. Σοφία
είναι η
ικανότητα σε
μια τέχνη.
Kάτι παρόμοιο
με το ησιόδειο
χάος συναντά
κανείς στην
κοσμογονία του
Ορφέα. Ο
Ορφέας ήταν ο
ιερέας του θεού
της Θράκης
Διόνυσου. Ίδιο
με το ησιόδειο
Χάος είναι εδώ
η Νύχτα. Μετά
παρουσιάζονται
η Γη και ο
Ουρανός. Εδώ
συναντάται
επίσης η έννοια
Χρόνος, για
την αλλαγή της
Μέρας σε Νύχτα.
Οι
μυθικές
αντιλήψεις των
Ορφικών είναι
δογματικές. Η
δογματική τους
όμως είναι κάτι
το ιδιαίτερο
είναι ένα
σπάνιο
ανακάτεμα απο
άσκηση και
μυστικισμό. Η ψυχή ήλθε
από έναν άλλον
κόσμο. Δέθηκε
σε αυτή τη γη
για τιμωρία, για
μια παλιά ενοχή. Έxει
φυλακιστεί
στο σώμα και
πρέπει με αυτό
να κάνει ακόμη
ένα ταξίδι
μέχρι να
απολυτρωθεί
στην τρυφή. Στην
κοσμογονία των
Ορφικών η δικαιοσύνη
κάθεται δίπλα
στο θρόνο του
Δία και
κοιτάζει όλες
τις ανθρώπινες
πράξεις.
Ο
Ισοκράτης
κατηγορεί τον
Όμηρο, τον Ησίοδο και
τους Ορφικούς, ότι
μίλησαν έτσι
για τους θεούς
τους, όπως
δεν είχε
κανένας ποτέ το
θάρρος να
μιλήσει για
τους εχθρούς
του. Έχουμε
συνηθίσει να
τοποθετούμε το
τέλος της
μυθικής εποχής
στην εμφάνιση
των πρώτων
φιλοσόφων, δηλ. στο έτος 600 π.Χ.
Ένα μέρος
της μυθικής
εποχής
συμπίπτει με
την κάθοδο των
Δωριέων. Οι Δωριείς
εγκατέλειψαν
το έτος 1200 π.Χ.
την
περιοχή της
Δαλματίας και
μπήκαν στην
Ελλάδα, στην περιοχή
της
Πελοποννήσου, από
εδώ στην Κρήτη, στη
νοτιοδυτική
παραλία της
Μικράς Ασίας, στη Νότια
Ιταλία και στη
Σικελία.
Η βάση
τους όμως ήταν
η Σπάρτη . Οι
Δωριείς
διέφεραν από
τους άλλους 'Ελληνες για
τον απλό τρόπο
ζωής, την αυστηρότητα, την
εργατικότητα
και την
πειθαρχία. Αυτό
είχε μεγάλη
επιρροή στους
Σπαρτιάτες οι
οποίοι
συνεταιρίστηκαν
σε μια μεγάλη
στρατιωτική
συμμαχία. Πολλοί από
τους παλιούς
κατοίκους
αναγκάστηκαν
κάτω από την
πίεση να φύγουν
ή να ασχοληθούν
με τη γεωργία
και την κτηνοτροφία. Η κάθοδος
των Δωριέων
συνεχίστηκε με
μια κίνηση, που
ονομάζεται
ελληνικός
αποικισμός. Οι 'Ελληνες
έμαθαν το
αλφάβητο και
την τέχνη της
γραφής, με τα μέτρα, τα
σταθμά και τα
νομίσματα
άρχισαν την
τέχνη της
αριθμητικής
και της
μετρήσεως και
με την
ακτοπλοΐα
έγινε και η
αστρονομία
τελειότερη.
Οι Ίωνες, οι
οποίοι μαζί με
τους Αχαιούς
ανήκουν στους
παλαιότερους
Έλληνες
αποίκους, αποίκησαν
κυρίως τα νησιά
και το
μέσο της
δυτικής ακτής
της Μικράς
Ασίας. Στις
Κυκλάδες
επιβλήθηκαν με
σκληρούς
αγώνες και
κέρδισαν στη
συνέχεια τη
Χίο και τη Σάμο
και την πίσω
εσωτερική ακτή. Ήταν πράγματι
μια ανομοιογενής
κοινωνία, η οποία στα 1000 π.Χ.
επιχείρησε
το ταξίδι της
μεγάλης περιπέτειας.
Τους
Αιολείς
αποτελούσαν
όλες εκτός από
τις δωρικές και
τις ιωνικές
φυλές των
Ελλήνων. Αυτοί
εγκαταστάθηκαν
στα βόρεια
νησιά του
Αιγαίου
Πελάγους και
στη
βορειοδυτική
ακτή της Μικράς
Ασίας.
Η αρχή
του αποικισμού
συνέπεσε με την
εποχή της
αριστοκρατίας. Η κύρια
εποχή του ήταν
ανάμεσα στο 750-540
π.Χ.
Αν κανείς
συγκρίνει την
αρχική
κατάσταση με το
αποτέλεσμα, συγκαταλέγεται
στις μεγαλύτερες
επιτυχίες της
ελληνικής
ιστορίας. Ως
αιτίες του
αποικισμού
θεωρείται η συνύπαρξη
διαφορετικών
παραγόντων, όπως το
πρόβλημα του
υπερπληθυσμού, το εμπορικό
ενδιαφέρον κ.ά., οι οποίες
ενισχύθηκαν
από την
κυκλοφορία του
χρήματος, από την
αναγκαία
πολιτική
μετανάστευση
και από την
αποτολμημένη
επιθυμία για
περιπέτεια, εξαιτίας
των επιτυχιών
και των
εμπειριών.
Θεμελιωτής
κάθε
καινούργιας
αποικίας ήταν ο
«οικιστής».
Αυτός έπρεπε να
πάρει μαζί του
στην
καινούργια
πόλη τον
πολιτισμό, το ημερολόγιο
και τη
νομοθεσία της
παλιάς του
πατρίδας. Παρ' όλα αυτά η
πολιτική
επιρροή της
μητρόπολης
παρέμενε
περιορισμένη. Ο οικιστής δεν
ηταν αρχηγός
ενός κόμματος, μιας κοινωνικής
ή θρησκευτικής
ομάδας της
πόλης του, αλλά ένα είδος
μεγαλοεπιχειρηματία, ο οποίος ήξερε
να
χρησιμοποιεί
τις ναυτικές
γνώσεις και τα
πλοία της πόλης
του. «Από
αυτή τη
συγχώνευση των
λαών», όπως
γράφει ο Er. Bayer, «αναπτύχθηκαν
οι πόλεις
Μίλητος, Κολοφών, στις οποίες
αρχικά
ξεδιπλώθηκε η
ιδιαιτερότητα
του ελληνισμού, και με
ισχυρότερους
ανατολικούς
συγκερασμούς η
Έφεσος και η πόλη
της νήσου Σάμου. Την
ιδιομορφία
τους ως Έλληνες δεν
μπόρεσαν να τη
συνειδητοποιήσουν
στην αρχή. Αυτό συνέβηκε
αργότερα από τις ομοιότητες, τις οποίες επέτυχε η
εκπαίδευση, δηλ. μια κοινή διάλεκτο
και έναν κοινό
τρόπο ζωής».
Με τις
αποικίες είχαν
οι Έλληνες
τη δυνατότητα
μιας ζωντανής
επικοινωνίας
μεταξύ τους
και με τους
γείτονες τους. Έτσι αναπτύχθηκαν
σε συσχετισμό
με την αυξανόμενη
ευημερία οι
βάσεις μιας
παιδείας, που
«αυτή καθ'
έαυτήν» και σε
σχέση με την
ιστορική
επιρροή της
είναι μοναδική.
Σε μερικές
από αυτές τις
αποικίες
αντικαταστάθηκαν
οι παλιές
αριστοκρατίες
με τυραννίες, σε
άλλες
παραμερίστηκαν
από
δημοκρατικές
διευθετήσεις. Ακριβώς στις
ιωνικές, στις
ιταλικές-σικελικές
πόλεις και στην
Αθήνα
αναπτύχθηκε
στην πιο
ελεύθερη μορφή
της η αστική
ζωή.
Στην εποχή
του μύθου
ίσχυαν παντού
συντηρητικές
πολιτικές
δυνάμεις. Αυτές
αντιστοιχούσαν
στις μυθικές
παραστάσεις, καθώς
επίσης στις
παραστάσεις
σύμφωνα με τις
οποίες ο ίδιος
ο Δίας ήταν
μονάρχης και
δικτάτορας, και συχνά με
τη θέλησή του
μπορούσε ν'
αλλάξει την
τάξη του κόσμου, όπως π.χ. να εξαφανίσει
τον ήλιο την
ημέρα και να
φέρει τη νύχτα. Την πτώση των
βασιλέων και
των τυράννων
ακολούθησαν ή
ήπιες
αριστοκρατικές
νομοθεσίες ή
ορισμένες
νομοθεσίες από
το «δήμο» (κοινωνία της
πόλης), οι
οποίες μπορούν
να νοηθούν ως
τα πρώτα στάδια
της
δημοκρατίας. Έτσι
έγιναν
αλλαγές, οι οποίες
είχαν πολιτικό, κοινωνικό, θρησκευτικό
και όχι απλώς
διανοητικό
χαρακτήρα κι
σήμαιναν μιαν
απομάκρυνση
από την κλειστή, παραδοσιακή
κοινωνία. Η ανάπτυξη της
πόλης-κράτους
από
παλαιότερες
αριστοκρατικές
δομές σε
συσχετισμό με
την
επικοινωνία με
ξένους λαούς
και την
ανάπτυξη του
νομισματικού
συστήματος
άλλαξε την
ησιόδεια
αντίληψη για
την κοινωνία
και οι παλιές
θεϊκές και
ηρωικές
παραστάσεις ξεπεράστηκαν
και έγιναν
αοιάφορες. Η
λατρεία των
θεών της
μυθικής εποχής
είχε περάσει. Γενικά
έγινε φανερό, ότι η τυραννία
δεν ήταν ο
κατάλληλος
τρόπος
διακυβέρνησης
για τους Έλληνες.
Μέχρι την
εποχή της
γεωργικής ζωής
οι άνθρωποι
προσωποποίησαν
τη φύση και την
θεοποίησανΗ σκέψη τους
βρισκόταν
ακόμη σε
λήθαργοΟ σχηματισμός
της πόλης-κράτους
και η τεχνική
ανάπτυξη
βοήθησαν, στην
απελευθέρωση
της ανθρώπινης
σκέψηςΣτη
ζωή της πόλης
ζούσαν οι
άνθρωποι ο ένας
δίπλα στον άλλοΔεν ήταν
απομονωμένοιΣυζητούσαν, αντάλλαζαν
γνώμες και
ασκούσαν
κριτική σε
αυτέςΈτσι
δημιουργήθηκαν
οι κατάλληλες
προϋποθέσεις
για τη γέννηση
της φιλοσοφίας.
Μια άλλη
αιτία γι' αυτό
ήταν, ότι μετά τη
μεγάλη
μετακίνηση των
λαών (το έτος 1200 π.Χ.)
πέρασαν
πολλοί αιώνες με ειρήνη, αν
εξαιρέσει
κανείς τους
περσικούς
πολέμους (546-479 π.Χ.).
Και
στην εσωτερική
πολιτική παρέμειναν οι
Έλληνες ειρηνικά, με εξαίρεση
τους
Σπαρτιάτες στη
Μεσσηνία. Οι άλλες
πόλεις είχαν
λύσει, με
τον αποικισμό, τα προβλήματα
του υπερπληθυσμού
και της
οικονομίας.
Εκτός από
τους Ορφικούς ο
πατριαρχικός
τύπος
κοινωνίας είχε
διαλυθεί. Τα ιερατεία
και η παλιά
θρησκευτική
παράδοση
αντικαταστάθηκαν
από δύο μαντεία, στους
Δελφούς και στη
Δωδώνη. Αυτό
οδήγησε στο να
εγκαταλειφθεί η ιερατική γραφή. Τώρα
υπάρχει μόνο
ένα είδος
γραφής. Επίσης
η επιστημονική σκέψη
δεν ήταν πια
υπόθεση του
ιερατείου. Παρ’ όλα αυτά
επικρατούσαν
στην Ασία ακόμη
μοναρχικοί τύποι
διακυβέρνησης.
Στην
Ελλάδα, αντίθετα, υπήρχε, με λίγες
εξαιρέσεις,
δημοκρατία
μόνο για τους
ελεύθερους
πολίτες και όχι
για τους
σκλάβους. Αλλά αυτή
ήταν ο πιο
προχωρημένος
δημοκρατικός
τρόπος
διακυβέρνησης, ο
οποίος υπήρχε
τότε σε
ολόκληρο τον
παλιό κόσμο.
Αυτές οι
κοινονωνικοπολιτικές
αλλαγές μαζί με τις
τεχνολογικές
αναπτύξεις, τη
δυνατότητα
της
επικοινωνίας
με άλλους
πολιτισμούς, την
περιέργεια, την ανάγκη για
νέους
προσανατολισμούς
και πληροφόρηση, ήταν οι
προϋποθέσεις
για την
ελεύθερη σκέψη
και τη γέννηση της
φιλοσοφίας. Η
απεριόριστη
και σήμερα
ακόμη
ανεξήγητη
δημιουργικότητα
της ατομικής
ανθρώπινης
σκέψης, που σημαίνει
της ανοιχτής
στον κόσμο
κριτικής
σκέψης του
ενεργητικού
και δραστήριου
ανθρώπου, μπορεί
να είναι η
αιτία για τον
ερχομό της
φιλοσοφίας. Το
ελληνικό
κοινωνικό περιβάλλον
την έκανε
ανεκτική και
την προώθησε. Έτσι
η
μυθολογική σκέψη των Eλλήνων αντικαταστάθηκε
βήμα προς βήμα με την
ορθολογική. Ο Μύθος, που
ήταν
συνδεμένος με
τη θρησκεία και
τους
υπερφυσικούς
τρόπους
επίδρασης, στέκεται
αντιμέτωπος
στο Λόγο, που
προσπαθεί να
εξηγήσει τις
φυσικές αιτίες
των πραγμάτων
με σωστή
ακολουθία
αιτιολογικής
σκέψης.
Στις
κοινωνικοπολιτισμικές
συνθήκες κάθε
εποχής ανάλογη
είναι η παιδεία. Στην
Oμηρική
Iλιάδα ο
Αχιλλέας, μαθαίνει
από τον
παιδαγωγό του
Φοίνικα, την
τέχνη του
ιππικού αγώνα,
της
ομιλίας και των
αγώνων. Στην Οδύσσεια
ο Τηλέμαχος
μαθαίνει την
πολεμική αλλά επίσης
την κοιινωνική τέχνη
του Μέντορα .
Στην
Οδύσσεια
διαφαίνεται
ένας υψηλός
κοινωνικός
πολιτισμός. Ο
κόσμος των
βασιλέων
Φαιάκων είναι
μια αυλή με
όλες τις
λεπτομέρειες
της ετικέτας
και της ιεραρχίας.
Το
ουσιώδες της
πόλης της
Σπάρτης ήταν
αυτό μιας πόλης-κράτους, η
οποία
εκπαίδευε τους
νέους της γι'
αυτή. Οι
νέοι δεν
γίνονταν πια
αξιαγάπητοι
νικητές με τους
αγώνες, αλλά
στρατιώτες. Ζούσαν πάντα
με το άγχος της
τιμωρίας. Η μoυσική
ήταν
στρατιωτική. Η παιδευτική
μέθοδος
ήταν αυτή του
ηρωικού προτύπου. Η σπαρτιατική αγωγή
ήταν αδιάσπαστα
δεμένη με την
πολιτική ζωή της πόλης. Οι
Σπαρτιάτες
έπρεπε
οπωσδήποτε να
υπακούουν
στους νόμους, διαφορετικά
διέτρεχαν τον
κίνδυνο να
χάσουν τα
πολιτικά τους
δικαιώματα.
Στην Aθήνα οι
προϋποθέσεις
για μια
δημοκρατική
παιδεία
ήταν
ευνοϊκότερες. Εδώ άνθισε η
φιλοσοφία μέσα
από τη ζωή της
μικρής πόλης-κράτους. Σε
παλαιότερες
εποχές ήταν οι
Αθηναίοι
πολεμιστές, όμως
επηρεάστηκαν
από τις ιδέες
της ιωνικής
φιλοσοφίας και
έμαθαν να
βλέπουν την
πόλη και τον
κόσμο,
τον κόσμο
και τον άνθρωπο
ως μια «κοινωνία
δικαίου». Δίπλα
στη γυμναστική αγωγή
(στο γυμνάσιο
και στην
παλαίστρα) ήταν
και η μουσική αγωγή (με
τους δασκάλους
της μουσικής) σημαντική. Τα τραγούδια
δεν εξυμνούν
τον ηρωισμό, αλλά τη
δικαιοσύνη. Στην
κλασική εποχή έγιναν
τα πρώτα
σχολεία για
διάβασμα, γράψιμο και
λογαριασμούς. Ιδιαίτερη
προώθηση
απολάμβανε η
ελληνική «παιδεία».
Όροι όπως: παιδεία για
παιδιά, παιδεία
για αγόρια, μόρφωση για
αγόρια, σήμαιναν
γενικότερα
για τους Έλληνες τη
σύμφωνη με τη
φύση και αρμoνική
προώθηση
των σωματικών
και
πνευματικών
δυνάμεων παιδεία, με σκοπό να
διαθέσει στην
πόλη και την
κοινωνία
τέλεια
μορφωμένους
και ικανούς
πολίτες (καλοί
καγαθοί). Ο «καλός
καγαθός»
κατείχε την
αρετή, της οποίας τα
κύρια στοιχεία
ήταν η ανδρεία, η δικαιοσύνη
και ιδιαίτερα η
σωφροσύνη. Από τη γενική παρουσίαση
συμπεραίνεται, ότι η ανάπτυξη
της σκέψης από
το Μύθο στο
Λόγο είναι
στενά δεμένη με
τις κoινωνικooικoνoμικές
αλλαγές. Η
οικονομική
ευημερία, που
προέκυψε από
τον απoικισμό και
το εμπόριο είχε
ως επακόλουθο
την αλλαγή του
τρόπου
διακυβέρνησης. Όταν
όμως οι
κοινωνίες
έγιναν δημοκρατικότερες, άρχισε
να
αναπτύσσεται
ένας ορθολογικός
τρόπος
παρατήρησης
και εξήγησης του
κόσμου και των
ανθρώπων, ο οποίος από
την πλευρά του
επηρέασε πολύ
την παραπέρα
ανάπτυξη και
την παιδεία.
Αυτό
γίνεται
αντιληπτό πάνω
απ' όλα στην
αθηναϊκή
δημοκρατία του
ονομαζόμενου «χρυσού
αιώνα».
Σοφία Κανάκη –
Πρωτόπαπα).
·
Από τις
κοσμογονίες
στην
κοσμολογία
Αν υπάρχει
μια φιλοσοφία
που βλέπει τον
κόσμο ως
πρόβλημά της
κεντρικό και
σχεδόν
αποκλειστικό,
είναι η αρχαία
Ελληνική
φιλοσοφία στην
πρώτη περίοδο
της ιστορίας
της, πριν από το
Σωκράτη. Ο
φιλόσοφος της
κλασσικής
Αθήνας
θεωρείται όριο,
γιατί, όπως
σημειώνει ο Αριστοτέλης
"ἐπί
Σωκράτους
τοῦτο μεν
ηὐξήθη (τό
ὁρίσασθαι τήν
οὐσίαν), τό δέ
ζητεῖν τά περί
φύσεως ἔληξε". Η φυσική
πραγματικότητα
γίνεται για τον
Έλληνα των
αρχαϊκών
κυρίως χρόνων
το πρώτο
ερέθισμα που
βάζει σε κίνηση
το πνεύμα του
και το οδηγεί
στη γέννηση της
φιλοσοφίας.
Έτσι μπορούμε
να πούμε από
την αρχή ότι
στην ιστορία
του Ευρωπαϊκού
ανθρώπου η
συνειδητοποίηση
του
κοσμολογικού
προβλήματος
και η γέννηση
της φιλοσοφίας
συμπίπτουν. Η
Ελληνική
κοσμολογία που
εγκαινιάζεται
με την έννοια
του «νερού»
και
ολοκληρώνεται
με την έννοια
του «ατόμου»,
σημαδεύεται
από μια σειρά
σταθμούς, που
διαμορφώνουν
συστήματα και
σχολές στο χώρο
του
προβληματισμού
της. Ο πρώτος
από αυτούς τους
σταθμούς είναι
η σχολή της
Μιλήτου, που
διατύπωσε την
υλοζωϊστική
ερμηνεία του
κόσμου.
Λέγοντας ότι
η προσωκρατική
φιλοσοφία έχει
τον κόσμο ως
πρόβλημά της
κεντρικό και
σχεδόν
αποκλειστικό,
δεν
παραθεωρούμε
το γεγονός ότι
οι εκπρόσωποί
της έχουν
απόψεις και για
τον άνθρωπο,
την κοινωνία,
το κράτος, τη
γνώση και την
πράξη. Είμαστε
όμως
υποχρεωμένοι
να εξηγήσουμε
ότι οι απόψεις
αυτές
αποτελούν
προεκτάσεις
της φυσικής
φιλοσοφίας
τους. Ο
άνθρωπος και η
συμπεριφορά
του εδώ
εξετάζονται ως
άμεσα
εξαρτήματα του
φυσικού κόσμου.
Δεν έχουν γίνει
ακόμα
αντικείμενα
ειδικών κλάδων
του επιστητού.
Με την απλή
δήλωση ότι οι
Προσωκρατικοί
φιλόσοφοι
προσπάθησαν
πρώτοι να
εξηγήσουν τη
σύσταση του
κόσμου ασφαλώς
δεν γίνεται
φανερό σε όλες
του τις
διαστάσεις το
μέγεθος του
εγχειρήματος.
Όταν αυτοί οι
στοχαστές
ξεκινούν, ο
δρόμος της
επιστήμης δεν
έχει ακόμα
χαραχθεί, και
πρέπει να τον
ανοίξουν οι
ίδιοι. Στην
εποχή τους το
μόνο δεδομένο
είναι η διάχυτη
απορία μπροστά
στην ποικιλία
των φυσικών
φαινομένων,
στην αδιάκοπη
γένεση και
φθορά, σε όλα
όσα συμβαίνουν
στη στεριά και
στη θάλασσα,
στον ουρανό
ψηλά και μέσα
στη ζωή των
ζώων και των
φυτών, απορία
που έχει πηγή
της την εφηβική
ορμή για γνώση
του αρχαίου
Έλληνα. Αλλά το
παραστατικό
υλικό είναι
φτωχό, τα
όργανα λείπουν
και η κριτική
για το κύρος
της γνώσης
είναι
ανύπαρκτη. Έτσι οι
πρωτοπόροι της
κοσμολογίας
πρέπει μαζί με
τη θεωρία να
οικοδομήσουν
τη γλώσσα της
φιλοσοφίας, την
ορολογία της
επιστήμης και
τον κριτικό
λόγο. Η
συνέχεια του
Ελληνικού και
του Ευρωπαϊκού
πνεύματος
έδειξε την
επιτυχία αυτών
των στοχαστών.
Σήμερα όλοι
ξέρουμε ότι οι
βάσεις της
φιλοσοφίας και
της επιστήμης
βρίσκονται
στην
προσωκρατική
σκέψη και ότι
από αυτήν
διατυπώθηκαν
οι κυριώτερες
έννοιες όλων
των κλάδων του
επιστητού. Ειδικά
για το πρόβλημά
μας πρέπει να
θυμηθούμε ότι
οι αυτονόητες
πια έννοιες
κόσμος, φύση,
άπειρο, χώρος,
χρόνος, άτομο,
κενό, ύλη,
δύναμη, μέγεθος,
κίνηση, αριθμός,
συνεχές, μέρος,
όλο, φθορά,
ένωση, διάλυση
και ένα πλήθος
άλλες έννοιες
της φυσικής
πέρασαν στη
γλώσσα της
επιστήμης και
καθιερώθηκαν,
αφού τις
εισηγήθηκαν οι
Προσωκρατικοί.
Τελευταία
στον κόσμο της
έρευνας
σημειώνεται
ιδιαίτερος
ζήλος στην
προσπάθεια να
εξηγηθεί η
γέννηση της
Ελληνικής
κοσμολογίας
μέσα από τον
παραστατικό
κύκλο των
κοσμογονικών
μύθων του
Ελληνικού και
του
εξωελληνικού
χώρου. Έτσι
αναζητούν σ’
αυτούς τους
μύθους τα
σπέρματα των
προβλημάτων
και τα στοιχεία
της μεθόδου της
προσωκρατικής
φιλοσοφίας. Η
τάση αυτή
δικαιώνεται
βέβαια από την
ανάγκη να
αξιολογήσουμε
το υπόστρωμα
της φιλοσοφίας,
να γνωρίσουμε
την αφετηρία
της, αλλά δεν
ερμηνεύει
καθεαυτό το
φαινόμενο της
μετάβασης από
το μύθο στο
λόγο.
Εκείνο που συχνά παραθεωρείται από τους νεότερους ερευνητές είναι το γεγονός ότι οι ομοιότητες των Ελληνικών κοσμολογικών θεωριών με τις κοσμογονικές δοξασίες, ντόπιες και ξένες, είναι στην επιφάνεια, όχι στο βάθος : Οι δοξασίες έχουν να κάνουν με παραστάσεις, ενώ οι θεωρίες λειτουργούν με έννοιες, οι πρώτες αποτελούν μυθικές επινοήσεις, ενώ οι δεύτερες συνθέτουν λογικές εξηγήσεις. Αν το στοιχείο του μύθου μόνο ήταν ικανό να γεννήσει την επιστημονική σκέψη, θα έπρεπε όλοι οι λαοί του αρχαίου κόσμου, αφού είχαν μύθους, να φτάσουν και στη φιλοσοφία.
Όμως είναι γνωστό ότι οι αρχαίοι λαοί πριν από τους Έλληνες Δε μπόρεσαν να οδηγηθούν ποτέ σε αφαιρέσεις, γενικεύσεις και ανακαλύψεις φυσικών και ιστορικών νόμων. Έμεινα σε επιδόσεις πάνω σε ορισμένους πρακτικούς τομείς του επιστητού, μετρήσεις αθροίσεις και γενικά εμπειρικές γνώσεις. Οι Έλληνες πήραν βέβαια από τους λαούς της Μέσης Ανατολής και μυθολογικό υλικό και πρακτικές γνώσεις, άγνωστο όμως σε ποιο βαθμό, αφού Δε μπορούμε να υπολογίσουμε τι ανήκε άμεσα στον αιγαίο πολιτισμό. Σημασία πάντως έχει το γεγονός ότι τα στοιχεία, που πήραν οι Έλληνες από τους άλλους λαούς, τα επεξεργάστηκαν με το δικό τους πνεύμα, που βασικά γνωρίσματά του είναι η σαφήνεια και η οξυδέρκεια. Από αυτή τη διεργασία προέκυψε ο ορθός λόγος, που εκδηλώνεται ως αφαίρεση και θεώρηση του όλου, ως τάση για γενίκευση, ως μεταμόρφωση της εικόνας σε έννοια και ως η διατύπωση νόμων. Θα λέγαμε μαζί με το W. Guthrie ότι αν ο Έλληνας της αρχαϊκής περιόδου κατατριβόταν με μετρήσεις και παρατηρήσεις πάνω σε μεμονωμένα θέματα, όπως τότε ο ανατολίτης και όπως σήμερα ο ειδικός επιστήμων, η φιλοσοφία δε θα γεννιόταν ποτέ.
Δεν ξέρει κανείς αν η σαφήνεια των γραμμών, η πλαστικότητα των σχημάτων, η διαφάνεια, η καθαρότητα και η εποπτικότητα, που είναι γνωρίσματα του Ελληνικού χώρου, δεν έγιναν με τον καιρό γνωρίσματα και του νου των κατοίκων του και δεν του έδωσαν την ευχέρεια σε κάποια στιγμή της ιστορίας του να αναστήσει από τις νεφελογεννημένες μυθικές μορφές τις πλαστικές έννοιες και από τις προσωποποιημένες φυσικές δυνάμεις τους τετράγωνους νόμους του πνεύματος.
Εκείνο που συχνά παραθεωρείται από τους νεότερους ερευνητές είναι το γεγονός ότι οι ομοιότητες των Ελληνικών κοσμολογικών θεωριών με τις κοσμογονικές δοξασίες, ντόπιες και ξένες, είναι στην επιφάνεια, όχι στο βάθος : Οι δοξασίες έχουν να κάνουν με παραστάσεις, ενώ οι θεωρίες λειτουργούν με έννοιες, οι πρώτες αποτελούν μυθικές επινοήσεις, ενώ οι δεύτερες συνθέτουν λογικές εξηγήσεις. Αν το στοιχείο του μύθου μόνο ήταν ικανό να γεννήσει την επιστημονική σκέψη, θα έπρεπε όλοι οι λαοί του αρχαίου κόσμου, αφού είχαν μύθους, να φτάσουν και στη φιλοσοφία.
Όμως είναι γνωστό ότι οι αρχαίοι λαοί πριν από τους Έλληνες Δε μπόρεσαν να οδηγηθούν ποτέ σε αφαιρέσεις, γενικεύσεις και ανακαλύψεις φυσικών και ιστορικών νόμων. Έμεινα σε επιδόσεις πάνω σε ορισμένους πρακτικούς τομείς του επιστητού, μετρήσεις αθροίσεις και γενικά εμπειρικές γνώσεις. Οι Έλληνες πήραν βέβαια από τους λαούς της Μέσης Ανατολής και μυθολογικό υλικό και πρακτικές γνώσεις, άγνωστο όμως σε ποιο βαθμό, αφού Δε μπορούμε να υπολογίσουμε τι ανήκε άμεσα στον αιγαίο πολιτισμό. Σημασία πάντως έχει το γεγονός ότι τα στοιχεία, που πήραν οι Έλληνες από τους άλλους λαούς, τα επεξεργάστηκαν με το δικό τους πνεύμα, που βασικά γνωρίσματά του είναι η σαφήνεια και η οξυδέρκεια. Από αυτή τη διεργασία προέκυψε ο ορθός λόγος, που εκδηλώνεται ως αφαίρεση και θεώρηση του όλου, ως τάση για γενίκευση, ως μεταμόρφωση της εικόνας σε έννοια και ως η διατύπωση νόμων. Θα λέγαμε μαζί με το W. Guthrie ότι αν ο Έλληνας της αρχαϊκής περιόδου κατατριβόταν με μετρήσεις και παρατηρήσεις πάνω σε μεμονωμένα θέματα, όπως τότε ο ανατολίτης και όπως σήμερα ο ειδικός επιστήμων, η φιλοσοφία δε θα γεννιόταν ποτέ.
Δεν ξέρει κανείς αν η σαφήνεια των γραμμών, η πλαστικότητα των σχημάτων, η διαφάνεια, η καθαρότητα και η εποπτικότητα, που είναι γνωρίσματα του Ελληνικού χώρου, δεν έγιναν με τον καιρό γνωρίσματα και του νου των κατοίκων του και δεν του έδωσαν την ευχέρεια σε κάποια στιγμή της ιστορίας του να αναστήσει από τις νεφελογεννημένες μυθικές μορφές τις πλαστικές έννοιες και από τις προσωποποιημένες φυσικές δυνάμεις τους τετράγωνους νόμους του πνεύματος.
Αναμφίβολα η
Ελληνική
αντίληψη περί
ανθρώπου και
κόσμου
προοδευτικά «εκκοσμικεύτηκε»
ή «λαϊκοποιήθηκε»
και το σύμπαν
των Θεών
εξαφανίστηκε
σιγά – σιγά
μπροστά στις
πράξεις των
ανθρώπων. Ενώ
στους χρόνους
που συμβατικά
ονομάζουμε
ομηρικούς η
αφήγηση
οργανώνεται
γύρω από θεϊκά
πρόσωπα, καθώς
τα ίδια τα
ανθρώπινα
πρόσωπα έχουν
καταντήσει
ουσίες σε
καθεστώς
ημιεξάρτησης,
στην κλασική
εποχή - τον 5ο
αιώνα π.Χ. -
, ο άνθρωπος, ως
πολίτης –
πολεμιστής,
που πάει και
μάχεται,
εμφανίζεται
ως παράγοντας
που
επωμίζεται τη
μοίρα του. Αυτή
την εποχή τα
πολιτισμικά
είδη αλλάζουν
νόημα και ύφος :
η τραγωδία, από
θεμελιακά
θρησκευτική,
γίνεται
πολιτική
τελετουργία·
η κωμωδία
περνάει από το
παιχνίδι για
το γέλιο στην
πολιτική
κριτική· άλλα
είδη
ενισχύονται,
όπως η
ιστορική
γεωγραφία : τις
θρυλικές
περιγραφές
και τις
μυθικές
γενεαλογίες
διαδέχονται
τοπία και ήθη
που
περιγράφονται
και
αναλύονται
επακριβώς, τα
γεγονότα
καταγράφονται
λεπτομερειακά·
άλλα είδη
γεννιούνται,
όπως η ιατρική,
που στο εξής
επικαλείται
περισσότερο
την έρευνα των
αιτιών της
ασθένειας
παρά τις
αμφίβολες
πηγές της
μαντικής· ή
όπως η «φυσική»
που λίγο – λίγο
μετατοπίζεται
από τις
μαγικές
θεωρίες στη
μελέτη των
φαινόμενων
σχέσεων· ή
όπως η τέχνη
του λόγου, που
δεν είναι στο
εξής κλήρος
των ευγενών
οικογενειών,
αλλά γίνεται
το μέσο που
κάθε πολίτης
διαθέτει,
τυπικά
τουλάχιστον,
για να
διακηρύξει
τις γνώμες και
τα
ενδιαφέροντά
του· ή όπως η «φιλοσοφία»,
που παύει να
είναι μια
επηρμένη και
μυστηριώδης
διακήρυξη για
να
διεκδικήσει,
μέσα στο
συντονισμένο
παιχνίδι των
ερωτήσεων και
των
απαντήσεων, το
δικαίωμα της
να καθορίσει,
σε όλα τα πεδία,
την υπέρτατη
δικαιοδοσία.
(Απόσπασμα
από το κεφ. «Από
το μύθο στην
έλλογη σκέψη»,του
Francois Chatelet, στο 4τομο
έργο «Η
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ»)