Ο ΘΕΟΣ ΠΑΝ
Ο ΘΕΟΣ ΠΑΝ ΜΕ ΝΥΜΦΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΜΠΗΊΑ |
Μία από τις πιο αγαπητές θεότητες των προγόνων μας , που ενέπνευσε τόσο τους αρχαίους όσο και τους νεότερους συγγραφείς και ποιητές , είναι ο Παν . |
Για την γέννηση του Πανός υπάρχουν διάφορες εκδοχές , διαφορετικές σε κάθε περιοχή της Ελλάδας .
Μερικοί πίστευαν ότι ήταν
Από αυτή την ποικιλία των γονέων , οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι ίσως να υπήρξαν πολλοί με το ίδιο όνομα .
Όμως δύο είναι οι κυριότεροι , ο γιος του Διός και της Θύμβρεως , ο οποίος ήταν μάντης και δίδαξε την μαντική στον Απόλλωνα , και ο γιος του Ερμή και της Πηνελόπης , την οποία ξεγέλασε ο Ερμής μεταμορφωμένος σε τράγο , και από αυτό πήρε και ο Παν αυτήν την μορφή .
Σε μερικά μέρη όμως πίστευαν ότι ήταν
και οι δύο παιδιά του Ερμή , ο μεν ένας με μια άγνωστη γυναίκα με το
όνομα Σώση και ο άλλος με μία Νύμφη που την έλεγαν Πηνελόπη .
Οπότε
μετά από τόσες αντιφάσεις , η γέννηση του παραμένει στην ουσία
αδιευκρίνιστη , και πιστεύεται ότι υπήρξαν κατά καιρούς σε διάφορους
τόπους άνθρωποι με το όνομα αυτό .
Ο Παν αναφέρεται σε όλες τις θεογονίες , και σύμφωνα με τον Διόδωρο τον καιρό του Όσιρη ήταν στην Αίγυπτο .
Ο
Ηρόδοτος πάλι αναφέρει ότι ο Παν ήταν αρχαιότατος , και ένας από τους
πρώτους οκτώ θεούς των Αιγυπτίων , και ο Επιμενίδης , στα σχόλια του
Θεόκριτου λέει ότι ο Ζεύς (κάποιος βασιλιάς με αυτό το όνομα) , εγέννησε
από την Καλλιστώ δύο δίδυμους γιούς , τον Πάνα και τον Αρκάδα .
Ο ΠΑΝ ΚΑΙ ΝΎΜΦΗ |
Εξ’
ίσου διαδεδομένη ήταν όμως και η άποψη ότι η Πηνελόπη γέννησε τον Πάνα
από τον Ερμή , πριν παντρευτεί τον Οδυσσέα , ή σύμφωνα με άλλους , με
όλους τους μνηστήρες κατά την απουσία του .
Όλες
αυτές βέβαια οι διηγήσεις αναφέρονται σε συμβάντα πολύ απομακρυσμένα
χρονικά , γιατί η μεν Πηνελόπη ζούσε την εποχή του Τρωϊκού πολέμου , ο
Αρκάς όμως ήταν πολύ πιο πριν .
Γεννήθηκε
λοιπόν ο Πάν στην Αρκαδία , στο Λυκαίο όρος , άσχημος με κέρατα στο
κεφάλι , γένια , μεγάλα αυτιά , και πόδια και ουρά κατσίκας , και όπως
γέλαγε και μάλιστα πολύ , φαινότανε τόσο άσχημος , που η μητέρα μη
αντέχοντας την θέα του τον παράτησε εκεί , και ο Ερμής τον έδωσε στην
Σινόη και τις άλλες Νύμφες να τον αναθρέψουν .
Βρέφος
ακόμα , πήρε ο Ερμής τον Πάνα , τον τύλιξε με ένα λαγοτόμαρο και τον
ανέβασε στον Όλυμπο κοντά στον Δία και τους άλλους θεούς , που μόλις τον
αντίκρισαν γέλασαν με το παρουσιαστικό του , πιο πολύ όμως από όλους
γέλασε ο Διόνυσος .Γι’ αυτό και τον ονόμασαν Πάνα , επειδή γέλασαν πάντες μαζί του . Σύμφωνα
με άλλους μύθους όμως τον μεταμόρφωσε αργότερα η Αφροδίτη , επειδή
έκρινε πως ήταν ωραιότερος από τον Αχιλλέα , τον γιό του Διός και της
Λαμίας . Επίσης του προξένησε και έρωτα για την Ηχώ . ( Σύμφωνα με τον
Όμηρο στον ύμνο προς τον Πάνα , και τον Παυσανία στα Αρκαδικά .)
Έτσι
λοιπόν ανατράφηκε στα βουνά , και μεγαλώνοντας έγινε έμπειρος κυνηγός
και βοσκός , γι’ αυτό και η Άρτεμις πήρε από αυτόν τα κυνηγόσκυλά της .
Ήταν όμως και ικανότατος μάντης και δίδαξε την μαντική στον Απόλλωνα .
(
Εδώ πάλι αναφέρεται ότι ο μεν κυνηγός ήταν γιός της Νύμφης Σώσης , ο δε
βοσκός της Πηνελόπης , άρα ο μάντης θα πρέπει να ήταν άλλος , και αν
ήταν έτσι , τότε θα πρέπει να υπήρξαν στην Αρκαδία όχι ένας αλλά τρεις
Πάνες .)
Επειδή
του άρεσε η μοναξιά , σύχναζε στα βουνά , στα δάση , τις πεδιάδες και
τα σπήλαια , κατέβαινε όμως συχνά και στις παραλίες , όπου σύμφωνα με
μια εκδοχή από ένα όστρακο που βρήκε εκεί έφτιαξε και άρχισε να παίζει
την πρώτη Σύριγγα , καθισμένος στην χλόη , και μαζεύοντας τις Νύμφες που
χόρευαν γύρω του μαγεμένες από τους ήχους της μουσικής του .
Σύχναζε
όπως είπαμε στην Αρκαδία στο Μαίναλο , την Κυλλήνη και το Λύκαιον , την
άνοιξη και το καλοκαίρι στις βουνοκορφές , και το χειμώνα στα σπήλαια .
Το
καλοκαίρι όταν κατέβαζε τα πρόβατά του στις παραλίες καθισμένος πάνω σ’
ένα σκόπελο συνόδευε με τον αυλό του τον ήχο των κυμάτων .
Έσωζε όμως και τα παραπλέοντα σκάφη από τις επιθέσεις των πειρατών , τρομάζοντας τους
με τις οπτασίες που προκαλούνται από τα σχήματα των σκοπέλων και την
βουή των κυμάτων στις θαλασσινές σπηλιές . Έτσι οι φόβοι αυτοί
ονομάστηκαν Πανικοί .
Σύμφωνα
πάλι με άλλους μύθους ο Παν σύχναζε στο όρος Τμώλος της Μικράς Ασίας ,
κοντά στις Σάρδεις , και επειδή καυχήθηκε παρασυρμένος από τους επαίνους
των Νυμφών για την μουσική του , φιλονίκησε με τον Απόλλωνα .
Για
να λύσουν την διαφορά τους έβαλαν τότε διαιτητή τον Τμώλο , από τον
οποίο ονομάστηκε έτσι και το βουνό , και εκείνος έδωσε τα πρωτεία στον
Απόλλωνα , πράγμα που επαίνεσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι , πλην του Μίδα ,
ο οποίος προκάλεσε και τον θυμό του Απόλλωνα , που για να τον τιμωρήσει του μετέβαλε τα αυτία σε γαϊδουρινά.
Όταν
ο Τυφώνας κατεδίωξε τους Θεούς στην Αίγυπτο , για να αποφύγουν τον
κίνδυνο , ο Παν τους συμβούλευσε να μεταμορφωθούν σε ζώα , ο ίδιος
μάλιστα μεταμορφώθηκε σε Αιγόκερο .
Για να τιμήσει αργότερα ο Ζευς τον Πάνα για το επιτυχημένο στρατήγημα του , έκανε τον Αιγόκερο αστερισμό .
Σύμφωνα
με άλλο μύθο πάλι ο Παν μεταμορφώθηκε μισός Αιγόκερος και μισός ψάρι
και πέφτοντας στην θάλασσα , ξέφυγε από τον κίνδυνο .
Σαν
σύμμαχος των Θεών ο Παν πήρε μέρος στην Γιγαντομαχία , στην οποία
κατατρόμαξε και έτρεψε σε φυγή , όταν σάλπισε με την Σύριγγά του , τους
Γίγαντες οι οποίοι δεν μπόρεσαν υποφέρουν τον άγνωστο και ασυνήθιστο
αυτόν ήχο .
Ήταν
όμως και στρατηγός στην εκστρατεία του Διονύσου στην Ασία . Όταν
παρατάχτηκαν απέναντί τους οι Ινδοί και φοβήθηκε ο Διόνυσος
αντικρίζοντας όλο αυτό το πλήθος , ατάραχος ο Παν διέταξε να αλαλάξη την
νύχτα όλο το στράτευμα ξαφνικά , μεγαλόφωνα και όσο το δυνατόν πιο
άγρια .
Έτσι έγινε και ατήχησαν οι
κοιλάδες και οι πέτρες από αυτή την παράδοξη και τρομερή κραυγή , που
σκόρπισε τον τρόμο στους Ινδούς τρέποντάς τους σε φυγή .
Σύμφωνα
με άλλο μύθο πάλι ο Παν πήρε μέρος και στην εκστρατεία του Όσιρη ,
αποσπώντας τον σεβασμό και την τιμή των Αιγυπτίων οι οποίοι για να τον
τιμήσουν έχτισαν μια πόλη που την ονόμασαν Χεμώ στα αιγυπτιακά , δηλαδή
Πανός πόλη .
Φυσικά , όπως είναι άλλωστε φανερό , εδώ πρόκειται για τον θεό Χεμ των Αιγυπτίων , τον οποίο οι Έλληνες ταύτισαν με τον Πάνα .
Άλλοι θρύλοι και παραδόσεις
Σύμφωνα
με τις παραδόσεις ο Παν είχε γυναίκα την Αίγα με την οποία ο Ζευς
γέννησε τον Αιγιπάνα , άλλοι πάλι αναφέρουν σαν γυναίκα του την Ηχώ και
ότι από αυτήν απέκτησε μια κόρη την Ίυγκα , που ήταν φαρμακεύτρια .
Σύμφωνα
με άλλη εκδοχή , η Ηχώ ήταν μόνο ερωμένη του και αργότερα τον άφησε για
τον Νάρκισσο . Μετά από αυτό ο Πάν αγάπησε την Νύμφη Πίτυ , την οποία
όμως αγαπούσε και ο Βορράς , οπότε από την ζήλια του και για να την
εκδικηθή , φύσηξε δυνατά και την έριξε στα βράχια και την σκότωσε . Την
λυπήθηκε όμως η Γή και την μεταμόρφωσε στο ομώνυμο δέντρο (Πεύκο) , από
το οποίο ο Παν έκοψε κλαδιά στεφανώθηκε μ’ αυτά και γύριζε στα βουνά
αναζητώντας την .
Άλλη πάλι παράδοση
θέλει τον Πάνα ερωτευμένο με την Άρτεμη , που για να την εξαπατήση ,
μεταμορφώθηκε σε λευκό τράγο . Εκείνη νομίζοντας ότι ήταν πράγματι
τράγος , και όταν τον κυνήγησε για να τον πιάση σε κοντινό δάσος ,
βρέθηκε μπροστά στον Πάνα .
Όταν
ερωτεύτηκε μια από τις Ναϊάδες Νύμφες , και κόρη του ποταμού Λάδωνα την
Σύριγγα , και την κυνήγησε , αυτή για να γλυτώση από τον βιασμό έτρεξε
στον πατέρα της για να σωθή , ο Λάδωνας όμως ήταν αδιάβατος . Παρακάλεσε
τότε τις αδελφές της να την μεταμορφώσουν σε καλαμιά , κι έτσι όταν ο
Πάν έφτασε και θέλησε να την αγκαλιάση κλαίγοντας , αντί γι’ αυτή
αγκάλιασε τις καλαμιές , που με το φύσημα του αέρα , έμοιαζε σαν να
απαντούσαν στους στεναγμούς του .
Παρατήρησε
τότε ότι τα καλάμια μπορούν με το φύσημα του αέρα να βγάλουν ήχο ,
έκοψε λοιπόν από αυτά , τα συναρμολόγησε και κατασκεύασε το μουσικό
όργανο το οποίο ονόμασε προς τιμήν της αγαπημένης του Σύριγγα , και
τριγύριζε στα βουνά παίζοντας την Σύριγγα και θρηνώντας την αγαπημένη του .
Έτσι εφευρέθηκε σύμφωνα με μια από τις παραδόσεις η Σύριγγα .
Επίσης έλεγαν ότι ο Παν γέννησε άλλους δώδεκα Πάνες όμοιούς του .
Κοντά
στο Λυκαίον όρος και την πόλη Λυκοσούρα την οποία σύμφωνα με τον
Παυσανία πρωταντίκρυσε ο Ήλιος , και από αυτή έμαθαν οι άνθρωποι να
χτίζουν πόλεις , υπήρχαν κάτι βουνά που ονομάζονταν Νόμια από το όνομα
του Νομίου Πανός , επειδή σύμφωνα με την παράδοση έβοσκε εκεί τα πρόβατά
του
Εκεί
υπήρχε και Ιερό του , ο χώρος γύρω από το οποίο ονομάζονταν Μέλπεια
γιατί εκεί έπαιξε με τον αυλό του το πρώτο μέλος (μελωδία) , με τη
Σύριγγα .
Είχε
όμως Ιερό και στο Παρθένιο όρος , εκεί όπου φανερώθηκε στον Φιλιππίδη ή
Φειδιππίδη , τον αγγελιοφόρο των Αθηναίων στους Σπαρτιάτες για να
ζητήσουν την βοήθειά τους όταν ο στρατηγός του Δαρείου Δάτις εισέβαλε
στην Αττική , για να του πει ότι θα βοηθήσει τους Αθηναίους όπως τους
είχε βοηθήσει και στο παρελθόν αλλά αυτοί δεν τον τίμησαν ποτέ τους .
Μετά
την νίκη τους στην μάχη του Μαραθώνα , οι Αθηναίοι τίμησαν τον Πάνα και
έτσι πέρασε η λατρεία του για πρώτη φορά από την Αρκαδία στην Αττική .
Το
ίδιο και όταν έφθασαν στους Δελφούς οι Γαλάτες με τον Βρέννο για να
τους λεηλατήσουν , ο Πάν φανερώθηκε την νύχτα στο στράτευμά τους και
τους προξένησε τέτοιο τρόμο , που άρχισαν να σκοτώνονται μεταξύ τους .
Από αυτό όλοι οι ξαφνικοί φόβοι που δημιουργούνται χωρίς φανερή αιτία ονομάστηκαν Πανικοί .
Στο
Παρθένιο όρος υπήρχαν χελώνες που τα καβούκια τους ήταν κατάλληλα για
την κατασκευή Λύρας , όμως επειδή οι ντόπιοι τις θεωρούσαν ιερές του
Πανός , δεν τις άγγιζαν αλλά ούτε και σε ξένους επέτρεπαν να τις
αγγίξουν ή να τις πάρουν .
Ο Παν
είχε και άλλο ιερό Ιερό κοντά στην Λυκοσούρα , στο οποίο έκαιγε άσβεστον
πυρ , μάλιστα έλεγαν ότι εκεί ήταν παλαιότερα Μάντης και είχε Μαντείο
και Προμάντιδα μια Νύμφη ονομαζόμενη Ερατώ , την οποία παντρεύτηκε ο
Αρκάς της Καλλιστώς .
Οι κάτοικοι του Λυκαίου όρους βεβαίωναν ότι τον άκουγαν να παίζει την Σύριγγα πάνω στο ιερό βουνό του .
Οι Αθηναίοι πάλι
είχαν κοντά στον Μαραθώνα ωραιότατο ιερό σπήλαιο του Πανός , με στενή
είσοδο , που είχε μέσα καταλύματα και λουτρά καθώς και το αποκαλούμενο
«Αιπόλιο (μαντρί) του Πανός» , το οποίο κατά τον Παυσανία , ήταν
λαξευμένες πέτρες σε σχήμα κατσίκας .
Θεωρούσαν λοιπόν τον Πάνα μεγάλο θεό και προστάτη των βουνών , οπότε όλα τα βουνά και τα σπήλαια της Αρκαδίας ήταν ιερά του .
Επίσης
ήταν προστάτης των κοπαδιών και των βοσκών , αλλά και των κυνηγών , των
σκοπέλων στις παραλίες , και αρχηγός των Νυμφών .
Και όπως ο Ζευς ονομάστηκε Μοιραγέτης , και ο Απόλλων Μουσαγέτης , έτσι και ο Παν ονομάστηκε Νυμφαγέτης .
Ο
Παν είχε δύστροπο χαρακτήρα , θύμωνε πολύ , και όταν θύμωνε σφύριζε μια
μελωδία θανατηφόρα που όποιοι την άκουγαν πέθαιναν από τον φόβο τους .
Διηγούνταν ότι κάποτε εννέα ξυλοκόποι που τον συνάντησαν θυμωμένο και
άκουσαν αυτήν την οξεία και φοβερή μελωδία πέθαναν . Οι συγγενείς τους
μη μπορώντας να εξηγήσουν τον αιφνίδιο αυτό θάνατο επήγαν και ρώτησαν το
μαντείο από όπου και έμαθαν την αιτία .
ΙΕΡΟΝ ΠΑΝΟΣ |
Μάλιστα
έλεγαν αν την Άρτεμις δεν είχε καταπραΰνει τον θυμό του θα είχε
σκοτώσει όλους τους ξυλοκόπους γιατί τον ενοχλούσε ο θόρυβος που έκαναν
κόβοντας ξύλα την ώρα που αυτός έπαιζε τον αυλό του διασκεδάζοντας τις
Νύμφες .
Οπότε οι βοσκοί πρόσεχαν πολύ να μην τον ενοχλήσουν , μάλιστα προς
το μεσημέρι δεν σφύριζαν με τις φλογέρες τους , επειδή πίστευαν ότι
εκείνη την ώρα γύριζε κουρασμένος από το κυνήγι και κοιμόταν τις
περισσότερες φορές κάτω από τις σκιές των πεύκων .
Όπως
φαίνεται και από δύο επιγράμματα του ήταν και προστάτης των ψαράδων
αλλά και όλων των παραθαλασσίων και ο Σοφοκλής στον Αίαντα , τον
ονομάζει Αλίπλακτον , επίσης σώζονται ο ύμνος του Ορφέα και του Ομήρου
σ’ αυτόν .
Τον
παράσταιναν με δύο μικρά κέρατα στο κεφάλι , κόκκινο πρόσωπο , μικρά
και σουβλερά αυτιά , σκληρή γενειάδα , με πόδια και ουρά τράγου , δέρμα
λεοπαρδάλεως στους ώμους στεφάνι από πεύκο στο κεφάλι , και στο δεξί
χέρι να κρατά μαστίγιο ενώ στο αριστερό γκλίτσα .
Πολλές φορές εικονίζεται να παίζει καθισμένος κάτω από τα δέντρα το αυλό του.